Prou ja amb el túnel d’Horta. Que no, que per trens tampoc!

No em cansaré de repetir que a la vida tot té molts matisos, però que a vegades ens volen fer combregar amb rodes de molí. Quan això passa cal dir prou.

En el cas del túnel d’Horta és un d’aquests projectes “matxacons” on a força de sortir a les notícies sembla que sigui necessari. Avui mateix en tenim un exemple. Doncs no, no hem de cedir ni un mil·límetre davant els interessos ocults ja que els públics no justifiquen, ni de lluny, una inversió de 1.600 milions d’euros. Aquesta quantitat és més del que costarà acabar la L9/10 de metro i només és una estimació (ja sabem què ha passat amb els pressupostos de les grans infraestructures i d’aquesta en concret). M’explico i argumento:

Per què necessitem el túnel d’Horta?

Aquesta és la pregunta clau, per què? Segons la notícia, per connectar Barcelona i el Vallès.

Si, ho heu llegit bé. Però Barcelona i el Vallès ja tenen dues línies de Ferrocarrils de la Generalitat, més la R4 de RENFE i una R8 transversal (poc usable, és cert) del Papiol a Mollet i Granollers.  Automàticament he pensat en milions de viatgers més però… No. Segons la notícia “… la millora de la capacitat seria del 29%” i només sobre la línia de FGC. Sense tenir més dades ja podem pronosticar que és una inversió faraònica amb una previsible fallida infinitament superior a la de la línia 9/10 de metro.

Seguim analitzant les necessitats. Potser la Universitat Autònoma de Barcelona ho necessita? Segons el seu pla de mobilitat no! Lògic, la UAB ja té els FGC a Barcelona i Sabadell, i la línia de RENFE R7 a Barcelona. Potser necessita un tramvia que connecti aquestes estacions amb els municipis del voltant… O una estació “hub” d’autobusos… Però un tren nou a Barcelona? És clar que no.

Llavors qui necessita aquest servei? Cerdanyola el que necessita és el TramVallès. Collserola no necessita transport públic. Els barris alts de Barcelona només volen veure acabada la L9/10 del metro (d’una vegada i sense més trespercents, si em permeteu).

logotunel

L’oposició cívica al túnel d’Horta porta dècades aturant aquest projecte

Qui punyetes vol el túnel d’Horta? Potser cal que entenguem d’una vegada que una infraestructura dissenyada als anys 70 per a cotxes i un urbanisme expansiu simplement s’ha de descatalogar, no reconvertir. Senyors polítics de Barcelona (i obsessivament els de Convergència Democràtica de Catalunya), si-us-plau, comencin a pensar en com resoldre necessitats, la planificació serveix per això. I deixin d’una vegada de mirar-se el territori des de Barcelona, que les nostres necessitats no passen obligatòriament i radial per la Plaça de Catalunya. Superin el noucentisme. Evolucionin!

Hi ha alternatives, són millors, i més barates

Arribats a aquest punt apareix el comentari de sempre. “Ja està el que sempre es queixa i no fa propostes constructives” (curiosa paraula). Doncs aquí van diverses propostes alternatives, en transport públic d’alta capacitat. Comencem per les vies radials i entenguem que la capacitat d’un traçat ferroviari no és infinit, però és evident que al Vallès Occidental tenim un ampli marge de millora.

La línia R4 de Barcelona a Manresa passant per Montcada, Cerdanyola, Sabadell i Terrassa (entre altres) no suporta més trens pel sistema de senyalització. Es pot duplicar la freqüència fins a transformar-la en un metro en hores punta. Junt amb aquesta nova senyalització es podria fer el túnel del Turó de Montcada (poc més d’un quilòmetre i 185 milions d’euros) permetent que els nous trens fossin semidirectes. Potser a Cerdanyola no ens afecta gaire però pels usuaris de Sabadell, Terrassa o Manresa seria una gran notícia.

Una mica més a l’est, la línia R3 de Barcelona a Vic passant per Montcada, la Llagosta i Mollet ha de ser desdoblada, i que no ho estigui ja és una vergonya de tal calibre que diversos Ministres haurien de morir de vergonya.

Però no tot passa per Barcelona, afortunadament. Actualment els desplaçaments transversals en transport públic són inviables. Aquesta situació obliga a tothom que hagi de fer un recorregut que no passi per Barcelona a tenir vehicle privat. Canviem-ho:

20x2020

Hi ha alternatives elaborades des del territori com la de Fem Vallès

La línia R8 de RENFE (un tren per hora amb sort) pràcticament no té usuaris. Com és això? Evident, és impossible. Aquesta línia podria enllaçar amb les línies S1 i S2 de FGC (conegudes com el metro del Vallès) i de fet ja van construir les corresponents estacions a tocar de la via d’ADIF, però el ministeri no fa la seva part. Això vol dir que algú de Terrassa no pot agafar la S1 fins a l’Hospital General i allà canviar a la R8 fins la UAB. Simplement ha de tenir cotxe. Si seguim la seva traça, la connexió amb la R4 obliga a baixar a fer transbordament a Cerdanyola. I més endavant simplement no hi ha connexió amb la R3, pel que un estudiant de Vic no pot baixar a la UAB sense passar per Barcelona. No hi ha connexions, no hi ha usuaris, no es millora la freqüència, no s’hi enllacen les xarxes locals de bus… Un despropòsit. Fem Vallès elabora aquesta proposta amb detall per a un horitzó temporal pel 2020. Una forma eficient i econòmica pensada des del territori i per a servir la gent del territori.

pancarta_no_tunel

http://www.viaverda.org/index_tunel_horta.html

Per cert, aquesta setmana coneixiem que el ministeri de Fomento pensa invertir 1’6 milions a les estacions de Sant Cugat – Vollpelleres i Rubí – Hospital General en lloc de desplaçar-les com està previst per fer d’intercanviadors. Quina forma més estúpida de llençar els diners!

Una altra proposta és el TramVallès. La proposta és unir la UAB amb Cerdanyola, Ripollet i Montcada. A més de connectar la universitat amb barris, polígons industrials i nuclis de serveis, posaria tot el baix Vallès a tocar de les línies S2 de FGC i R4, R3 i R2 de RENFE. La inversió es de 118 milions d’euros i inclou la reurbanització dels carrers per on passa.

L’experiència del Baix LLobregat i del Barcelonès Nord ha estat un èxit on enmirallar-se. A més, la proposta original del TramVallès fa extensiu el servei fins a Sant Cugat i Rubí en un ramal i fins Badia, Barberà i Sabadell per l’altre. Aquest projecte, tot sol, canviaria el concepte de mobilitat a una zona densament poblada i amb problemes greus de contaminació atmosfèrica.

mapa xarxa

Cal mallar la xarxa de gran capacitat i apostar per la intermodalitat. No tot ha de passar per Barcelona.

Les propostes “constructives” són plantejar inversions locals que ens permetrà mallar la xarxa de transport públic amb resultats espectaculars com s’ha demostrat a Terrassa amb la connexió dels FGC i la RENFE. I amb aquestes propostes no he entrat al detall de les propostes locals que complementarien la xarxa ferroviària d’alta capacitat. Hem de pensar com totes i cadascuna de les persones que viuen en ciutats tenen accés a un transport públic fiable i útil. Hem de treballar pensant en la intermodalitat entre sistemes de transport (incloent la bicicleta i les rutes a peu) i el paper del vehicle privat en tot el sistema.

Exabrupte final

Arribats fins aquí tornem a la pregunta inicial. Hem de dedicar 1.600 milions d’euros a un túnel que no es necessita? Per què? Com que el conseller Rull (i els seus predecessors de en aquesta batalla) no tenen un pel de tontos arribo a la sana conclusió que estan representant uns interessos legítims però ocults: els de les grans constructores d’obres faraòniques que durant tants anys s’han fet d’or amb la connivència amb el poder polític. El túnel d’Horta no és d’interès públic, doncs ja n’hi ha prou.

No necessitem el túnel d’Horta. Volem millorar les línies de tren actuals. Volem el tramvia. Volem ampliar els horaris. Volem un transport públic puntual, net i fiable. I tot això ens costa menys de 1.600 milions d’euros senyor Rull!



2 pensaments a “Prou ja amb el túnel d’Horta. Que no, que per trens tampoc!

  1. Andrés

    El Turó de Montcada ja s’ha demostrat que no és viable. Tenim a més a més la línia R-7 de la UAB fins a Sant Andreu. Ens quedem si et plau amb que no necessitem el túnel d’Horta.
    Gràcies.

    Respon
    1. Albert Turon Autor de l'entrada

      Tens alguna documentació o referència que avali que el túnel del turó de Montcada no és viable? Alguna publicació que ho argumenti?

      Respon

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *